A három legnagyobb amerikai légitársaság, az American, a Delta és a United egyaránt pozitív eredménnyel zárta az idei nyári főszezont, és összesen több mint 2 milliárd dollár nyereségre tett szert.

Bár a repülőjegyek árai sokkal magasabbak voltak, mint az előző év azonos időszakában, ez mit sem csökkentette az amerikaiak utazási kedvét, ami most meglátszik a légitársaságok bankszámláin is. A világ legnagyobb fuvarozója, az American Airlines az idei főszezon 13,46 milliárd dolláros rekordbevételének köszönhetően ellensúlyozni tudta egyre növekvő üzemanyagköltségeit, s így mintegy 483 millió dolláros negyedéves nyereséget ért el.

Ha ehhez hozzávesszük az év hátralévő részében várható ünnepi forgalmat, akkor a cég 2022-es profitja jelentősen meghaladhatja majd a Wall Street elemzőinek eddigi előrejelzéseit. A másik két konkurens közül a United Airlines még ennél is nagyobb, 942 millió dolláros nyereségről számolt be, míg a Delta Air Lines ugyancsak megelőzve az Americant, a harmadik üzleti negyedéve alapján 695 millió dolláros eredményt tett közzé.

Az impozáns adatok nyilvánvalóan annak köszönhetőek, hogy az amerikaiak a koronavírus-járvány miatti korlátozások eltörlésével, valósággal „rászabadultak” a légitársaságokra, s erre a hatalmas utazási keresletre még a legoptimistább elemzők sem számítottak. A három legnagyobb fuvarozó vezetői szerint az emelkedő árak és a makrogazdasági bizonytalanság ellenére töretlen maradt az utazási kedv, amit az eladott repülőjegyek is bizonyítanak.

Ezért például a texasi Fort Worth központú American Airlines vezetősége szerint a Wall Street elemzői által év elején prognosztizált, 19 centes részvényenkénti nyereségük jóval magasabb lesz, s a negyedik negyedévben elérheti az 50-70 centet is.

Idén a nagy amerikai légitársaságok még úgy is túlszárnyalhatják a 2019-es azonos időszak bevételeit, hogy a felkínált kapacitásuk egyelőre még elmarad az akkorihoz képest. Bár a világjárvány a légi közlekedés drasztikus visszaesését idézte elő az Egyesült Államokban, az iparág a Covid-19 miatti korlátozások megszüntetésével hihetetlenül gyorsan állt talpra, s ez a tendencia a nyári főszezont követő időszakban is folytatódik.

Egy bírósági döntést követően, idén áprilisban szűnt meg a maszkviselési kötelezettség az amerikai repülőtereken és a járatok fedélzetén, ami szintén hozzájárult az utazási kedv növekedéséhez. 2020 februárja óta 2022. október 16-a volt a legjelentősebb nap az amerikai repülőtereken, amikor a Közlekedésbiztonsági Ügynökség (Transportation Security Administration – TSA) biztonsági tisztjeinek már nagyjából 2,5 millió utast kellett átvizsgálniuk.

Annak ellenére, hogy alig egy év alatt átlagosan 43%-kal emelkedtek a repülőjegyek árai, az USA turizmusa virágzik, és az utasok szinte versenyeznek a repülőgépek üléseiért, mivel a légijáratok száma még nem tért vissza a járvány előtti szintre. Az American Airlines például az idei harmadik negyedévben még mindig közel 10%-kal kevesebb járatot indított, mint 2019 azonos időszakában.

Az American viszont jövőre a 2019-es szint minimum 95, de inkább 100%-át szeretné elérni. Ez összhangban van a Delta azon tervével, hogy jövő nyárra teljesen visszaállítja a 2019-es forgalmát, míg a United a transzatlanti, illetve európai szolgáltatásait kívánja bővíteni. Ehhez persze arra is szükség lesz, hogy a vírusjárvány alatt megfogyatkozott repülő és földi személyzet is újra megfelelő létszámban álljon rendelkezésre.

Földesi László

Fotó: American, Delta, United