Az arab légitársaságok szövetsége (Arab Air Carriers’ Association – AACO) egyelőre pesszimistán látja a Közel-Kelet légiforgalmának újjáépülését.

Az AACO szerint előfordulhat, hogy akár 2027-ig sem áll vissza a térség légiforgalma a koronavírus-járvány kitörése előtti, 2019-es szintre. A régió légifuvarozóit képviselő szervezet főtitkára, Abdul Wahab Teffaha az iparág helyzetével kapcsolatban elmondta, hogy a helyzet normalizálása akár három-öt évig is eltarthat attól függően, hogy a világ hogyan alkalmazkodik a járványhelyzethez.

Az AACO éves jelentése két lehetséges fellendülési forgatókönyvet vázol fel az arab légitársaságok számára. Az első, optimistább változat a közeljövőben gazdasági fellendülést, hatékonyabb állami támogatásokat, kedvezőbb COVID-19 oltási arányt és egységesebb, összehangoltabb utazási korlátozásokat feltételez, amely lehetővé tenné, hogy már 2024-ben helyreálljon a 2019-es utasszám.

A második, pesszimistább forgatókönyv viszont azzal számol – mint ahogyan azt napjainkban érzékelhetjük –, hogy a COVID-19 új mutánsainak megjelenése, a gazdasági fellendülés késlekedése és további lassulása, a védőoltások elmaradása és a kormányok által visszaállított szigorúbb utazási korlátozások miatt, akár 2027-ig is eltarthat a 2019-es szintre való visszaállás.

A globális légiforgalom élénkülési trendje a főbb utazási piacokon sokkal jobb, mint a Közel-Keleten, melynek fő oka az, hogy elsősorban Kínában és az Egyesült Államokban, sőt még Oroszországban is növekszik a belföldi utazási kereslet. A közel-keleti légitársaságok viszont általában alig, vagy egyáltalán nem rendelkeznek belföldi piaccal, ezért gyakorlatilag csak a nemzetközi forgalomra támaszkodhatnak. Ezen belül is különösen érzékenyen érintik az arab légifuvarozókat az ázsiai országok utazási korlátozásai.

Az AACO-ban tömörült légitársaságok felajánlott szállítókapacitása 2019-hez viszonyítva, az elmúlt évben 63,5%-kal csökkent. 2021 első felében a COVID-19-es esetszámok csökkenése és a határkorlátozások egyes országokban történő enyhítése ellenére, az AACO-tagok utasforgalma 80%-kal esett vissza 2020-hoz képest. A Légitársaságok Nemzetközi Szövetsége, az IATA becslése szerint az arab fuvarozók idén összesen legalább 6,8 milliárd dolláros veszteséget könyvelhetnek el, és további 4,6 milliárd fog hiányozni a kasszájukból 2022-ben.

Földesi László

Fotó: Air Arabia, Emirates