Egy 1939-ben készült villamossal bővülhet a Budapesti Közlekedési Vállalat veterán járműparkja. Az F1A típusú motorkocsi 1979-ig teljesített aktív szolgálatot Budapesten s bár korábban döntés született a muzeális megőrzéséről, a teljes felújítására csak a közelmúltban került sor.

Az ilyen típusú villamosokat 1938 és 1944 között gyártották Magyarországon, s a kor akkori technológiai szintjén korszerű járműveknek számítottak. A nagyméretű és kényelmes utastér, a jó használhatóság, és az üzemeltetési szempontból előnyös, egyszerű műszaki felépítés miatt, e járművek nagy része az 1980-as évek közepéig állományban maradt a BKV-nál, az utolsó példányokat csak 1984-ben selejtezték ki. Összesen 56 ilyen motorkocsi szolgált a fővárosban.

A most felújított villamost egy filmforgatás miatt kék színűre festették át, de ezt követően többet nem használták, s az azóta eltelt időszakban, a tárolás során az állapota jelentősen leromlott. A jármű teljes felújításáról 2019-ben született döntés, s ezt követően hozták olyan állapotba, hogy újra utasokat szállíthasson. A felújított, megújult külsejű motorkocsi azonban csak a járványhelyzet enyhülésével mutatkozhat be a BKV nosztalgiajáratain, melyek egyelőre nem közlekednek.

Pedig a közlekedési társaság számos ilyen, a fővárosba látogató turisták körében is népszerű veterán járművel rendelkezik. Az egyik például – ha nem lenne vírusjárvány – a világ tíz legszebb villamosvonalának egyikén, a Duna-parton a 2-es útvonalán szállíthatná az utasokat.

Itt egy jegy megváltásával útközben számos műemléket, látnivalót, többek között az Országházat, a budapesti hidakat, a budai Várat, vagy a Gellért-hegy panorámáját lehet megtekinteni.

A főváros budai oldalán a Deák Ferenc tér–Szent Gellért tér–budai Duna-part–Katinyi mártírok parkja útvonalon is közlekedhetnének nosztalgiajáratok. Az itteni korhű állapotúnak megőrzött járművek a korábbi évtizedek hangulatát hozzák vissza. Budapest modern kori közlekedéstörténete több mint százéves múltra tekint vissza, s a hazai járműgyártás ikonikus példányai közül többet is sikeresen megmentettek, illetve az elmúlt években felújítottak.

Ezekkel az egyedi megjelenésű, különböző korszakokat reprezentáló járművekkel, amelyek egykor a budapestiek hétköznapjainak részei voltak, 2010-től utazhatnak az érdeklődők a nyári főszezonban. Emellett eddig alkalmanként városi rendezvényekhez és ünnepekhez kapcsolódva is találkozhattunk nosztalgiajárművekkel a főváros utcáin.

A kuriózumnak számító közlekedési eszközökön kívül, 2019-től olyan retró járatokkal is találkozhattunk Budapesten, amelyek kifejezetten az 1980-as, 1990-es évek hangulatát idézik. Utóbbiak ma már nem, vagy csak ritkán közlekednek a napi forgalomban, de korábban természetesen a fővárosi utcaképhez tartoztak.

Ezek a járatok segítették többek között a Zugligeti Libegő megközelítését, de a helyi önkormányzattal együttműködve, a budafoki borfesztiválra is ilyen „időutazással” juthattak el az arra kíváncsiak. A járatok népszerűségét jól mutatja, hogy a 2019-es szezonban már több ezren utaztak rajtuk. Mint említettük, a nosztalgia járatok a koronavírus-járvány miatt, sajnos átmenetileg nem közlekednek, így az ezekre érvényes vonaljegyek, napijegyek és bérletek értékesítése is szünetel.

Földesi László

Fotó: BKV