Magyarországon napjainkra már összesen több mint 1500 kilométer hosszú autópálya-hálózat épült meg, melyben jelentős szerepe volt hazánk Európai Uniós csatlakozásának. A fejlesztések révén számos új hidat és más létesítményt (például csomópontokat, pihenőhelyeket) is átadtak, s ezek száma folyamatosan bővül.

A kormány kiemelt feladatának tartja, hogy országszerte fejlődjön és megfelelő műszaki állapotban álljon rendelkezésre a közúthálózat. A fejlesztési projekteket keretbe foglaló Útprogram jelenlegi teljes költségvetése 3200 milliárd forint, aminek nagyobbik hányadát, 1800 milliárd forintot a hazai költségvetés fedezi, ami a magyar gazdaság egyre jobb teljesítményének köszönhető.

A stratégiai cél – a szomszédos országok kapcsolódó beruházásaihoz igazodó ütemezésben – az autópályák és autóutak elvezetése a határokig. Ennek megfelelően folyamatban van többek között az M60-as gyorsforgalmi út Pécs–Barcs országhatár közötti szakaszának előkészítése is, ami 6,7 milliárd forint hazai forrásból valósulhat meg. Az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése 2021 végére várható, s ezek ismeretében születhet majd végleges döntés a beruházás megvalósításáról és finanszírozásáról.

A jelenlegi tervek szerint összesen 67 kilométeren épülhet majd új nyomvonalon egy négysávos út, az első ütemben Pécstől Szigetvárig, majd a második ütemben onnan Barcsig. Erre a szakaszra öt csomópontot, négy pihenőhelyet, 65 műtárgyat (többek között felüljárókat, vadátjárókat és egy Dráva-hidat) terveznek, Szigetvár térségében pedig zajvédő fal is épülhet. Fontos cél továbbá az M6-os autópálya Bóly és az országhatár közötti szakaszának megépítése is. A Villány bekötésével megvalósuló beruházás már építési engedéllyel és kivitelezési tervekkel rendelkezik.

Az ország nyugati és keleti részét összekötő új autósztráda Pécset Mohácson át Szegeddel köti össze, és magában foglalja majd a mohácsi Duna-hidat is. Az eddigi, sugárirányú pályák helyett, az elkövetkező évtizedben immár Budapest érintése – tehát nagyobb kerülő – nélkül hoznak létre egy új, kelet–nyugati irányú közúti közlekedési tengelyt az ország déli részén is.

A tervek között szerepel a Debrecen–Nagyvárad–Nagyszalonta–Gyula–Békéscsaba–Hódmezővásárhely–Szeged–Szabadka–Baja–Bátaszék–Mohács–Pécs vasúti kapcsolat fejlesztése is, mellyel kiemelt fontossága miatt, kormánybiztos foglalkozik.

Földesi László

A szerző felvételei