Katarban bejelentették, hogy beindítják a dohai Hamad International Airport (HIA, IATA kódja: DOH) bővítésének második ütemét, melyet két szakaszban hajtanak végre. Az építkezés 2020 elején kezdődik meg, és a munkálatok végeztével, 2022-ig a repülőtér kapacitása évi több mint 53 millió utasra nő.

A második szakasz további bővítései után, Hamad International Airport már évente több mint 60 millió utast tud majd indítani és fogadni. A projekt egyik fontos eleme többek között egy 10 ezer négyzetméteres, beltéri trópusi kert, valamint egy 268 négyzetméteres vízmedence. A bővítés része lesz továbbá egy csaknem 12 ezer négyzetméteres, ugyancsak zárt terű, de parkosított kereskedelmi és vendéglátó terület.

A Qatar Airways új globális átszállóközpontját csaknem kilenc évig építették. A 15 és félmilliárd amerikai dollárért felépült Hamad International Airport eredeti átadási időpontja 2009 lett volna, de a kezdetben évi 30 millió utas kezelésére képes légikikötő végül csak 2014 májusában kezdhette meg működését.

A most bejelentett fejlesztések központi eleme továbbra is az „oázis a sivatagban” koncepció folytatása. A 60%-ban a Gulf-öböltől visszahódított területen, a városközponttól és a régi repülőtértől keletre felépült repülőtéren a legfontosabb motívum a víz, erre utal például a központi csarnok hullámos teteje is.

Mivel a repülőtér forgalmának 85%-a az átszálló utasokra épül, számos lehetőséget kínálnak a járatok közti idő eltöltésére. Éttermek, vámmentes és divatmárka-üzletek széles választéka áll az utasok rendelkezésére. A Qatar Duty Free a Közel-Kelet második legnagyobb vámmentes üzleteket üzemeltető vállalkozása, így nem véletlen, hogy a repülőtéren mintegy 40 ezer négyzetméternyi területen, 80 üzlet, valamint 30 étterem és kávéház kínálja szolgáltatásait.

Az épületen belül működik egy repülőtéri szálloda és egy teljesen felszerelt Spa is, ahol nem csak egy 25 méteres úszómedence, hanem masszázs és egyéb szolgáltatások is segítik a hosszú repülőutak közötti regenerálódást. A repülőtér üzemeltetői a gyermekekkel utazókra is gondoltak, őket hatalmas mászókákkal és csúszdákkal felszerelt, izgalmas játszóterek és játszósarkok várják. Hamad International Airport egyik érdekessége, hogy az érkező utasoknak – mielőtt beléphetnének a terminál tranzit területére – ugyanolyan biztonsági ellenőrzésen kell átesniük, mintha az utcáról érkeztek volna.

Hamad International Airport az első olyan repülőtér a világon, amit kifejezetten az Airbus A380-as kétszintes óriásgépek fogadására építettek. A típusból egyszerre nyolcat tudnak kiszolgálni, az extra hosszú futópályák pedig teljes terhelés mellett, a legnagyobb hőségben is biztonságos felszállást garantálnak az A380-asoknak.

Földesi László

Fotók: Hamad International Airport