Navigare necesse est – Hajózni szükséges – mondták már a rómaiak, hangsúlyozva a vízi közlekedés, kereskedelem fontosságát. Egyre inkább így látjuk ezt napjainkban is, amikor az utak egyre kevésbé képesek betölteni feladatukat az óriási forgalom miatt, míg a folyók, a tengerek lehetőségei ilyen szempontból sincsenek eléggé kihasználva. A Duna szerepe éppen ezért felértékelődik, hiszen több országon vezet át hajózható szakasza, viszont nem egyformán biztosítottak a közlekedési feltételek, lehetőségek. A cél érdekében összefogott Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Horvátország, Szerbia, Románia és Bulgária, hogy Európai Uniós támogatással fejlesztéseket hajtsanak végre saját területükön. A Dunát a Fekete tengerrel két csatorna köti össze, így biztosítva a hajóknak, az áruknak, és a turistáknak a világ bármely részére a továbbjutást, és ez igaz visszafelé is. A Fekete-tenger melletti Konstanzában beszélt a folyó és a csatornák romániai előrelépéséről Daniel Georgescu vezérigazgató.

Daniel Georgescu vezérigazgató és Erdélyi László, a Duna-Fekete tenger csatorna magyarországi képviselője

Mint mondta, minden forgalommal és zsilipezéssel kapcsolatos feladat hozzájuk tartozik. Két csatorna köti össze a folyót és a tengert: a Cserna Voda 64,4 kilométeres, a másik 24 kilométeres. Jelenleg 12 kilométer/óra a megengedett sebesség, amelyet uniós forrásból növelni kívánnak 22 km/órára. A szakaszon négy kikötőjük van, amelyek teher- és személyhajók fogadására is alkalmasak. Murfatlar, a bortermő vidék és Basarabi, amely régészeti, ókori és történelmi emlékei miatt nagy érdeklődésre tarthat számot, korszerűsítése megkezdődött. Terveik szerint 2024-ig be is fejezik ezt.

Figyelőközpont

A továbblépést biztosítja, hogy a kikötőknek a vasúti és autópálya csatlakozása kiépült. Viszont a 35 évvel ezelőtt létrehozott csatorna megerősítésére van szükség, most ezt kívánják megoldani, a vasút korszerűsítésével már elkészültek. A kilenc ország, amely érdekelt a Duna fejlesztésében, kötelezettséget vállalt erre. Év végéig megalkotják a szükséges szabályzatot, amely jövőre életbe léphet. Román részről hajót vettek, adatbázist hoztak létre, és lépéseket tesznek a turizmus növekedése érdekében. Folyamatos figyelőrendszer segíti a román szakaszon a hajók közlekedését, ahogy a zsilipeknél is működik irányítótorony.

Nyílik a zsilipkapu

A csatorna és a tenger között 6,5 méter a vízszínt különbség. Négy zsilip segíti a biztonságos közlekedést. Egy-egy ilyen esemény megtekintése óriási élmény. A két kapu között megtörténik a szintkülönbség megszüntetése, majd nyílnak a hatalmas zsilipek. Innen a víz alatti, áradó levegőfüggöny nem engedi a sós víz behatolását, az uszályok azonban simán úsznak a tenger felé.

Hajós Anna