A KLM Holland Királyi Légitársaság fennállásának századik évfordulója alkalmából, jubileumi fogadást tartottak a budapesti holland nagykövetségen. Az itt elhangzottak szerint, a KLM 1919. október 7-én jött létre, pontosabban, a nagy múltú, patinás légitársaság ezt a dátumot tartja a „születésnapjának”.

A céget valójában ennél korábban, 1919. szeptember 7-én alapították meg, de csak egy hónap múlva jegyezték be hivatalosan Hágában. Ezt megelőzően, szeptember 17-én Wilhelmina holland királynő engedélyezte a vállalkozás számára a „királyi” jelző használatát. Így a légitársaság az alábbi néven kezdhette meg tevékenységét: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Kolonien, de a hosszú és nehezen megjegyezhető elnevezés helyett kezdettől fogva, csak annak rövidítését használták. Így a KLM lett az egyetlen olyan légiközlekedési vállalat a világon, amely száz év elteltével, a mai napig az eredeti nevén működik.

A cégbejegyzést követően azonban még nyolc hónapot kellett várni, mire elindulhatott a társaság első, menetrend szerinti járata Amszterdamból Londonba. A bérelt De Havilland DH 16 típusú repülőgép 1920. május 17-én egy angol pilóta irányításával, két utast és aznap reggeli újságokat szállított a brit fővárosba. Működésének első évében a KLM négy, ugyancsak bérelt repülőgépével, összesen 343 utast és 28 ezer kg légiárut, illetve postai küldeményt szállított. A cég első vezérigazgatója a légierő egykori pilótája, Albert Plesman lett, aki 1953-ig töltötte be a KLM elnöki tisztét. A társaság 1921-ben már saját gépeivel bővítette útvonalhálózatát, s a flotta az 1930-as évek elejéig, szinte kizárólag holland gyártmányú, Fokker-típusokból állt.

Magyarország és Hollandia között 1929. szeptember 12-én jött létre a légi összeköttetés, amikor leszállt a KLM első menetrend szerinti járatának gépe Mátyásföldön. Amikor 1937 nyarán megnyílt az új Budaörsi repülőtér, a holland társaság is ide repült, de ekkor már amerikai gyártmányú, modernebb DC-2-es és DC-3-as típusok szállították az utasokat. Ezeken a járatokon már utaskísérő személyzetet is alkalmaztak.

A második világháborút követően, a KLM volt az első nyugat-európai légitársaság, melyik 1956. június 21-én menetrend szerinti járatot indított Ferihegyre. A 46 személyes DC-6-os gépek az Amszterdam–Frankfurt–Budapest–Isztambul–Kairó útvonalon közlekedtek. A következő évben – megint csak elsőként – a KLM nyitott városi irodát a magyar fővárosban, melyet május 7-én a holland légitársaság alelnöke, Van Oldenborgh avatott fel.

Magyarország és Hollandia 1957. május 28-án kötött légügyi egyezményt, mely után 1958. február 28-án a Malév elindította heti egy alkalommal közlekedő, első menetrend szerinti Budapest – Prága – Amszterdam járatát. Az Il-14-esek szombaton indultak el Ferihegyről, és a személyzet éjszakai pihenőjét követően, vasárnap tértek vissza a magyar fővárosba. 1960-tól a KLM már DC-6B, Lockheed Electra, majd 1967-től DC-9-es típussal repült Budapestre. A Malév 1965-ben létesített külképviseletet Amszterdamban, 1969-ben pedig megnyílt a magyar nemzeti légitársaság városi irodája is.

Földesi László

Fotók: AeroNews képtár