Nyolcvan évvel ezelőtt, 1939. október 15-én kezdte meg működését New York LaGuardia (korábbi nevén Glenn L. Curtiss Airport) repülőtere. A Queens városrészben összesen 226 hektáros területen fekvő, később Fiorello H. LaGuardiáról (1882-1947), New York egykori polgármesteréről elnevezett légikikötő felépítése 45 millió dollárba került, és már működése első évében naponta kétezer utast indított vagy fogadott.

A LaGuardia repülőteret (IATA-kódja: LGA) a magyar utazóközönség kevéssé ismeri, mivel New York nemzetközi légiforgalmát gyakorlatilag a Queens déli részén működő John Fitzgerald Kennedy International Airport (JFK), és a New Jersey államban található Newark Liberty International Airport (EWR) bonyolítja, ezért az Európából induló járatok is itt szállnak le. LaGuradia elsősorban a belföldi és kanadai forgalom lebonyolítására „szakosodott”. A légikikötő nem véletlenül a Flushing Bay partján épült fel, ugyanis nyolc évtizeddel ezelőtti átadásakor még repülőhajók és hidroplánok is szállítottak utasokat.

Bár a LaGuardia helyezkedik el a legközelebb Manhattanhez, az utasok és a légitársaságok már évek óta panaszkodtak arra, hogy a repülőtér elavult, túlterhelt, nehezen megközelíthető, és az elmúlt évtizedekben gyakorlatilag szűk, kényelmetlen és elavult terminálok „gyűjteményévé” vált. Ezért döntés született arról, hogy a jelenleg használt négy terminált lebontják, és a központi B-jelzésűt teljesen átalakítják. Az új épület 180 méterrel közelebb kerül a Grand Central Parkway autópályához. Ezzel több terület szabadul fel a repülőgépek számára a beszállókapuk megközelítéséhez, az utasok pedig megemelt átjárókon, a gurulóút felett juthatnak el a beszállás helyszínére.

Airport egy évtizeddel ezelőtt, 2009 januárjában vált igazán „világhírűvé”, amikor egy innen felszálló repülőgép sikeres kényszerleszállást hajtott végre a New Yorkot New Jerseytől elválasztó Hudson-folyón. Chesley Sullenberger kapitány 150 utas életét mentette meg, amikor Airbus A320-asa egy madárcsapattal ütközött, és a gép mindkét hajtóműve leállt, miután beszippantották a vadludakat. Mivel éppen a sűrűn lakott New York fölött repültek, az Egyesült Államok légierejének egykori vadászpilótája rendkívüli lélekjelenléttel és szakértelemmel, a Hudson fölé kormányozta a gépet, és a vízen leszállva megelőzte a katasztrófát, melynek során senki sem sérült meg.

 

Földesi László

Fotók: LaGuardia Airport