Száz évvel ezelőtt, 1919. augusztus 28-án alakult meg a hollandiai Hágában az IATA (International Air Traffic Association), a légitársaságok első nemzetközi szövetsége. A „régi” IATA alapító jegyzőkönyvében az egyik legfontosabb célkitűzéseként rögzítették a szervezet politikamentességét és azon törekvését, hogy minden tagja autonóm félként vegyen részt benne. A szövetség legfontosabb szerve a taglégitársaságok vezetőinek rendszeresen összehívott értekezlete volt, melyet mindig más városban rendeztek meg. Az IATA központi irodáját 1920-ban nyitották meg Hágában.

Az szövetség tevékenysége 1919 és 1929 között alapvetően a légitársaságok működésének megfogalmazásában és rendszerezésében merült ki. Az első eredményeket a nemzetközi szabványosítás területén sikerült elérni, így például az IATA fontos feladata volt a kölcsönösen kicserélhető, illetve elfogadott repülőjegyek és áruokmányok (légi fuvarlevelek) egységesítése. A jobb csatlakozások biztosítása érdekében, megkezdődtek a menetrendek egyeztetései is a légitársaságok között. Az IATA 23 tagvállalata 1929-ben kötötte meg a Varsói Egyezményt, melynek érdekessége, hogy a mai napig a nemzetközi légiforgalom egyik fontos alapdokumentuma. 

A Magyar Légiforgalmi (ML Rt. – később Malert) felvételét az 1927. február 18-19. között megtartott közgyűlésen fogadták el. Ettől kezdve részt vehetett a szervezet munkájában, olyannyira, hogy 1938. június 30. és július 2. között, 31 ország 58 légitársasága részvételével, Budapesten rendezték meg az IATA 38. (s egyben utolsó) közgyűlését. 

1945. április 19-én Havannában alakult meg az időközben megszűnt IATA utódszervezete, a hasonló rövidítésű International Air Transport Association, mely azért jött létre, hogy újjászervezze a légitársaságok szakmai érdekvédelmi tömörülését, és megteremtse egy az egész világot behálózó légiközlekedési piac működésének kereteit. A szervezet tevékenységi körének túlnyomó része ma már különböző szakmai funkciók ellátásából áll. A díjtételek vagy ügynöki jutalékok meghatározása a liberalizáció terjedésével lassan elhal, hiszen manapság már több millió tarifa létezik a világon, amelyek akár percenként is módosulhatnak. A szabványosítás viszont ma is a 290 légitársaságot tömörítő IATA fontos feladata olyan területeken, mint például a nemzetközi szerződések, a repülőgépek földi kiszolgálása, a kódrendszer, az egységes ügynökségi eladási és elszámolási rendszer, vagy a biztonsági audit.

A Malév 1984. január 1-jén (a szervezet 125. légitársaságaként) lett IATA-tagvállalat, s 2012 február 3-i megszűnéséig részt vett a szervezet munkájában.

Földesi László

(Illusztrációk: AeroNews képtár)