Öt évvel ezelőtt alapította meg az Aeroflot Oroszország első működőképes, alacsony költségű fapados légitársaságát. Az új leányvállalat, a Pobeda Airlines sikeres vállalkozásnak bizonyult, s napjainkban már 28 korszerű, Boeing B737-800NG típusú repülőgépével, évente már több mint 9 millió utast szállít. A Bobeda Airlines vezetősége az eddigi forgalmi adatok alapján, optimistán tekint az idei évre, s reményeik szerint 2019 végéig átléphetik a bűvös 10 milliós utasszámot is.

A légitársaság neve az idősebb korosztály számára Magyarországon is ismerősen csenghet, hiszen az 1950-es és 1960-as években nálunk is sok futott a szovjet Gorkij Autógyár (Gaz) Pobjeda (Győzelem) típusú személygépkocsijából, melyet Warszawa néven Lengyelországban is gyártottak. A Pobeda Airlines azonban 2014-ben nem a „semmiből” került elő: gyakorlatilag az ugyancsak az Aeroflot érdekeltségébe tartozó Dobrolet légitársaság jogutódaként alakult meg, miután utóbbi uniós szankciók miatt, 2014. augusztus 4-én leállította működését. 

Az ukrán válság következményeként a Dobrolet összes külföldi vagyonát, szerződéseit zárolták, a tulajdonában lévő saját és lízingelt gépeinek biztosítását, karbantartását és a lízing-szerződéseket az EU-s cégek sorra felmondták. A Dobrolet első járatai az annektált krími Szimferopolba repültek, s ezzel az EU szerint a légitársaság hozzájárult a Krím-félsziget Oroszországba való beolvasztásához, valamint elősegítette Ukrajna területi egységének és szuverenitásának megsértését. A cégnek az lett volna a feladata, hogy úgy bel-, mint külföldön bekacsolja a félszigetet a hazai és a nemzetközi forgalomba.

Az oroszok azonban nem adták fel, és alig egy hónap elteltével már meg is alakult a Pobeda Airlines. A légitársaság első járatának gépe 2014. december 1-jén szállt fel, s az új cég már indulásakor 100% százalékos load-factort (átlagos kihasználtságot) produkált. Mindezt a nagyon alacsony áron kínált repülőjegyekkel, valamint a jól megválasztott útvonalhálózattal érték el. 2015 áprilisára a Pobeda már a kilencedik helyen csatlakozott a tíz legnagyobb orosz légitársaság elitklubjához, miközben a vezetőség ezt csak az év végére prognosztizálta, júniusban pedig már az első egymilliomodik utast köszönthették.

Az orosz fapados idén júliusban indította be saját, PobedaTravel nevű online utazásszervezőjét, hogy az olcsó repülőjegyek mellett, komplett utazási csomagokat is kínáljon a teljes útvonalhálózatán, melyek tartalmazzák többek között a kedvezményes szállodafoglalást is. Andrej Kalmikov, a Pobeda vezérigazgatója idén és jövőre még nem számít ebből nagyobb nyereségre, ugyanakkor azt reméli, hogy minden egyes értékesítésnél mintegy 2%-os haszonkulcsot érhetnek el. Mivel 2018-ban számos olyan nagy utazásszervező, mind például a Natalie Tours, vagy a kínai Pearl River elhagyta az orosz idegenforgalmi  piacot, Kalmikov szerint már most érezhető az igény cége legújabb szolgáltatására.

Földesi László