Új szakaszához érkezett az ország közepén haladó, kelet-nyugati irányú, kétszer két sávos M8-as út megvalósítása, miután négy hazai cég elnyerte az újabb szakasz megtervezésére kiírt tendert. Az M8-as mostani üteme Kecskemétet Dunavecsén és Dunaújvároson át fogja összekötni az M7-es autópályával.

Az összesen mintegy 100 kilométeres, 2×2 sávos új gyorsforgalmi út Székesfehérvár alatt, egy új csomóponttal csatlakozik majd az M7-eshez, de kapcsolata lesz az M5-össel és az M6-ossal is. Keleti irányban középtávon az M4-es autóút lesz a végpont, nyugaton pedig az M7-esen túl, már jelenleg is kétszer két sávos út vezet Veszprémig. A végső cél a határ, illetve az osztrák S7-es autópálya elérése Szentgotthárd térségében, kelet felé pedig az M3-as autópálya füzesabonyi csomópontja.

Az elmúlt évtizedben az M8-as több kisebb szakasza már megépült. Ilyen az M6-os autópálya és a Dunaújváros, 6-os főút közötti rész, az onnan tovább Dunavecséig, az 51-es főútig vezető újabb út pedig 2007 júliusa óta használható. Utóbbi része a Dunántúlt az Alfölddel összekötő, 1682 méter hosszú, új Pentele híd is. Ide sorolható a Herend és Veszprém közötti, 11 kilométeres szakasz is, de jelenleg ez még a 8-as főút része. Már dolgoznak a nyugati végpont körzetében is, az itteni, Körmend – Rábafüzes – országhatár közötti, 28,9 kilométeres szakasz 2021 elejére készülhet el.

Pentele-híd

Magyarországon napjainkra már összesen több mint 1500 kilométer hosszú autópálya-hálózat épült meg, melyben jelentős szerepe volt hazánk Európai Uniós csatlakozásának is. A fejlesztések révén számos új hidat és más létesítményt (például csomópontokat, pihenőhelyeket) is átadtak. Az eddigi, sugárirányú pályák azonban a fővárosból indultak az országhatár felé, ezért is volt szükség az M0-ás körgyűrű megépítésére, melynek utolsó szakaszáról még nem született végleges döntés.

Az M8-as vonala

Az M8-as legfontosabb újdonsága, hogy Budapest érintése – tehát nagyobb kerülő – nélkül hoz létre egy új, kelet–nyugati irányú közúti közlekedési tengelyt az ország középső részén. Ezzel az M8-as elkészülte után nem csak tehermentesíti majd a túlterhelt Bécs–Budapest–Szolnok útvonalat, hanem Ausztria és hazánk középső régiói között jelentősen lerövidíti a gépjárművek menetidejét.

F. L.