A debreceni repülőtér az elmúlt egy évtized során, Magyarország második legfontosabb, s egyben legforgalmasabb légikikötőjévé vált. Míg 2009-ben még csak 25 ezer utas fordult meg itt, tavaly már 385 ezer.

Az idei év első hat hónapjában 261 825 utast regisztráltak, ami csaknem 55%-kal haladja meg a 2018 azonos időszakában mért 169 ezer főt. A biztató adatok ismeretében a Debreceni Nemzetközi Repülőtér vezetősége optimistán tekint 2019-re, s szerintük az év végre mintegy 80%-os növekedéssel, elérhetik a 700 ezres utasforgalmat. Ezért az idén januártól új ügyvezető irányítása alatt működő (2018 végén a város többségi tulajdonába került) üzemeltető kiemelt figyelmet fordít a város központjától mindössze 7 kilométerre található légikikötő folyamatos fejlesztésére.

Átalakították a terminálépületet, és mindkét oldalon nagyobb várótermeket alakítottak ki. Korszerűsítették a vizesblokkokat, a beszállókapuk számát megduplázták, az utasok színvonalasabb kiszolgálását szolgáló, modern eszközöket szereztek be, s számos új munkatársat vettek fel. Visszavették továbbá az összes – korábban kiszervezett – tevékenységet annak érdekében, hogy a jövőben növelhessék a kereskedelmi és egyéb bevételeket. Megpályáztatták a transzferszolgáltatást, s rövidesen közös céget hoznak létre a repülőtéri büfé és üzlet üzemeltetésére.

A forgalom várható növekedése miatt azonban további jelentős fejlesztésekre lesz szükség. Már döntés született arról, hogy elbontják a jelenleg használaton kívüli, 80 méter széles második futópályát, és a helyére egy 2500×45 méteres újat építenének a hozzá kapcsolódó technikai berendezésekkel, így többek között a legmodernebb ILS műszeres leszállító rendszerrel együtt. Ehhez a kormány biztosítja majd a szükséges támogatást. A jelenleg is működő pályát ezután csak tartalékként használnák (ha ugyanis most ezt újítanák fel, akkor hosszabb időre teljesen be kellene zárni a légikikötőt). 

Miután a jelenlegi terminál csak 400-450 ezer utas kiszolgálására alkalmas, akár egy ideiglenes épület felépítésével, mielőbb bővíteni kell a kapacitást addig, míg a következő évtized második felére ki nem épül egy óránként ezer utas kiszolgálására alkalmas, új terminál. Vajda János, a repülőtér vezetője szerint már tervezik az utasbiztonsági zóna jelentős kapacitásnövelését, s két új, automata útlevél ellenőrző kaput állítanak üzembe, melyek tesztelése már megkezdődött.

Debrecenből 2019 tavaszán már 11 város volt elérhető menetrend szerinti járattal: Dortmund, Doncaster Sheffield, Bázel, Barcelona, London, München, Tel-Aviv, Eindhoven, Párizs, Milánó és Moszkva. Április 1-től további három új, menetrend szerinti járat közlekedik olyan kedvelt turisztikai úti célokra, mint Palma de Mallorca, Valletta és Lárnaka. A folyamatos növekedéshez hozzájárul, hogy Wizz Air már a második bázisgépét is Debrecenbe telepítette. Ugyancsak növeli az utaslétszámot, hogy Lufthansa 2018 nyara óta már hetente ötször indít járatot Debrecenből Münchenbe, ahonnan egyetlen átszállással további 178 úti cél válik elérhetővé.

Emellett a repülőtér nyári charterkínálata is gazdag, idén a görögországi Zakyntosra, a török tengerpartra, Antalyába, a fekete-tengeri Burgaszba és az egyiptomi Hurghadára viszik a nyaralókat. Utóbbi esetében a nagy érdeklődésre való tekintettel, a járat az eredetileg tervezett szeptember 18. helyett az őszi szünetig közlekedik majd, így az utolsó induló gép október 30-án visz utasokat a Vörös-tenger partjára.

Az impozánsan növekvő forgalmi adatok ellenére, az időközben nevet váltó Debrecen International Airport Kft. 428 millió forintos veszteséggel zárta a 2018-as évet. A város önkormányzata ezért 426,5 millió forintos tőkeinjekciót hajt végre a cégben. Papp László polgármester szerint ugyanis a repülőtér stratégiai jelentőségű a város számára, és egy ilyen vagyonelem fontos hatással bír Debrecen gazdálkodására.

Cikkünk második részében Debrecen idegenforgalmi eredményeit ismertetjük.

F. L.